ראשי > עצמאי בשטח > יווני, קווקזי ותימני

יווני, קווקזי ותימני

זו לא התחלה של בדיחה, זו הגדרה של חפלה ישראלית, מועדון הקצב של אביהו פנחסוב חוגג השקת אלבום בכורה, אורחים – צלילי הכרם ועוד, מועדון זאפה תל אביב, ראשון, 09.08.2015. נכח, רקד, טיפס על השולחנות, תיעד ומדווח והוסיף חפירת עומק היסטורית – יובל אראל.

פנחסוב, שורפים את המועדון. צילום: יובל אראל

פנחסוב, שורפים את המועדון. צילום: יובל אראל

מועדון הקצב של אביהו פנחסוב הוא אחד השמות הרותחים בהופעות החפלה הישראליות, עם קהל שהולך ומתגבר מהופעה להופעה, המלווה את ההרכב ממקום למקום ויוצר את אחת מחוויות השמחה והקצב המובילות בסצנה. זהו הרכב שכולו קיבוץ גלויות של מוזיקאים ממקומות שונים בארץ ומתקופות שונות בזמן. הוא מפגיש את מגוון ההשפעות המוזיקליות לכדי תבשיל רותח ומהביל ההופך כל הופעה לחגיגת ריקודים פרועה, סקסית ומלאת תשוקה.

אביהו לנדוור פנחסוב, מועדון הקצב. צילום: יובל אראל

אביהו לנדוור פנחסוב, מועדון הקצב. צילום: יובל אראל

מארק פנחסוב המגיע מאזרבייג'ן בגיטרה ואביהו "לנדוור" פנחסוב בשירה חוברים לחיים רומנו, פעם הצ'רצ'ילים וכיום האיש עם הבוזוקי המוביל את הצליל הימתיכוני היווני, לניר טייב ויאיר צברי המגישים את הגרוב הצועני בלקני יחד עם טל כוכבי מכונת הקצב שעל התופים גורמים לקהל המגיע להופעותיהם להגיר זיעה, להצטופף ברחבת הריקודים ולשמוח ללא חשבון עם שירים המחברים בין השמחה של השוק אחרי שבוע עבודה, לחפלה של החמארות המזרח תיכוניות ועד הריקודים של צועניות אירופה עד כלות.

את המפגש הראשון עם מועדון הקצב של אביהו פנחסוב טעמתי לפני שנתיים במהלך שיטוט לילי בין מועדוני מתחם אלנבי, כשהגעתי למרתף של הפסאז', הנה כמה מילים באמצעותן ניסיתי אז להעביר את החוויה – " החפלה מתחילה, אביהו, מלא אנרגיות, מרים את המקום באוויר, חצי גורן של קהל מול הבמה, לצידו הרקדנית, חלק בלתי נפרד מהמופע, אביהו בעצמו מענטז, מזיז בטנו מצד לצד, שר, יורד מהבמה אל תוך הרחבה בפאסאז', רוקד עם זו, רוקד עם האחרת, רוקד עם השלישית, הוא יודע לעשות שמח, הקהל דלוק, מצלמות, סמארטפונים באוויר, פלאשים, כאן ממש מתחת למדרכה של אלנבי החגיגה הבלקנית יצאה לדרך, שורה ארוכה של שירים, הרבה בוזוקי של רומנו, טוב הוא גדול, וותיק, מעמודי התווך, עם כל הוותק והכבוד, לא לוקח את אור הזרקורים, עשה את שלו בחן ובמקצועיות, אין כמו צלילי בוזוקי כדי להחזיק מוזיקה שכזו, אביהו יורד שוב אל הקהל, עם אבישג, כעת הוא זורבה, זורבה היווני, השיר ההוא מהסרט ההוא, אנטוני קווין לא ראה מימיו קהל במעגל מתחת למדרכה של אלנבי, לרגע נדמה שאנחנו בטברנה באחד מאיי יוון, רגליים מונפות הצידה, זרועות חובקות כתפיים, המעגל מתרחב, נע קדימה ואחורה, לצדדים, לפי הקצב ההולך ומתגבר, מהיר יותר ויותר סירטקי מטורף".

פנחסוב, ארונוב, חגיגת ריקודים פרועה. צילום: יובל אראל

פנחסוב, ארונוב, חגיגת ריקודים פרועה. צילום: יובל אראל

המפגש הבא התרחש לא רחוק משם, כמעט שנה אחרי, עדיין טעמה של החפלה ההיא לא נמחק מהזיכרון, אני עורך מסע דילוגים לילי נוסף בין מועדונים, נוחת ברוטשילד 12, אני מתעד – "המקום מלא, דחוס, שולחן האבירים הענקי מכוסה הזכוכית בעובי 3 אינצ' כבר עמוס בבקבוקי יין וכוסות, הקהל היושב סביבו כבר עסוק בחפלה הפרטית שלו, עוד כמה דקות וחברי מועדון הקצב של אביהו פנחסוב תופסים את מקומם על הבמה הקטנה, אביהו לנדוור פנחסוב, מארק פנחסוב, חיים רומנו, מיכאל גיא, ניצן איזנברג, טל כוכבי, יאיר צברי, ניר טייב, יונתן דסקל, אבישג-אור אפרת, המנגינה יוצאת לדרך עם הקצב, דקה שתיים ופנחסוב כבר על השולחן, פותח עם ליטל, השיר הראשון שהומחז לקליפ הראשון של הרכב החפלות העליז הזה, ליטל, הולך, שר, מפלרטט עם הקהל, מעלה בחורה, שר לה נשמה, כפרה מאמי, השיר שרק לפני שבועיים הושק כקליפ השני של ההרכב, החפלה הבלקנית בעיצומה, האלכוהול נשפך כמיים…"

המועדון הוא כבר שם דבר, הם כובשים את מועדוני מתחם אלנבי וממשיכים הלאה, לקראת הקיץ הם יצאו לרחוב, כבשו את פלורנטין, נחלת בנימין ורשת אגדיר, ועד האולם המפואר של זאפה בהרצליה הם הגיעו וכסחו לו את הצורה, זו הייתה רק שאלה של זמן עד שהם ישיקו אלבום הכולל את מיטב הלהיטים שהם כתבו.

צלילי הכרם, חפלה תימנית. צילום: יובל אראל

צלילי הכרם, חפלה תימנית. צילום: יובל אראל

אמש זה קרה, כמה שעות לאחר שהנחתי את ידי על האלבום הטרי הכולל תשעה שירים מקוריים, כבר נחתתי בפתחו של מועדון זאפה התל אביבי שהיה מ-פ-ו-צ-ץ בקהל, קוראים לתופעה הזו סולד אאוט, אזלו הכרטיסים, יותר קהל ממקום…

בשעה עשר וחצי, אחרי שהאלכוהול הספיק לזרום בגרונות הם עלו לבמה שעוטרה מאחור בשטיח אתני ענקי כדי לתת את האווירה הנכונה, זה לקח בדיוק שלוש דקות עד שהקהל שרובו היה ישוב סביב שולחנות יקום ויעיף את המושבים והשולחנות למקום לא חשוב ויפנה את הרחבה הענקית שנוצרה כדי לרקוד ועטוף באהבה רבה את אביהו "לנדוור" פנחסוב שלא פספס אף הזדמנות לנטוש את הבמה ולרדת אל העם, רוקד, שר, מפלרטט, וקורץ בעוד חבריו על הבמה נותנים את הקצב והצלילים, שיר אחר שיר, הפתעות בדמות אנה ארונוב לבושה בבגדי ריקוד המצטרפת לאביהו בריקוד צמוד, צלחות מאזטים מתעופפות באוויר עד הנחיתה המתרסקת על הרצפה, כוס על המצח המוטה לאחור, כל שצריך כדי ליצור חפלת חמארה בלקנית ישראלית סוערת ולוהטת.

חפלה בזאפה. צילום: יובל אראל

חפלה בזאפה. צילום: יובל אראל

המנגינה והשירים לא פוסקים והזמן טס מבלי משים עד שפנחסוב מזמין לבמה את האורחים המכובדים, החיבור הכי ישראלי שיכול להתקיים, כנאמר במקורות "דור אל דור יביע אומר" כאשר יוסי לוי, ומשה בן מוש, הגרעין המקורי של חבורת צלילי הכרם, יוצרי החפלות האותנטיות של שנות השישים והשבעים בכרם התימנים, הראשונים שחיברו פיוטים מבית הכנסת התימני ללחנים יווניים ויצרו את הצליל החפלאי הישראלי המקורי, ובהזדמנות זו אי אפשר מבלי להזכיר את החבורה המקבילה, צלילי העוד עם יהודה קיסר ורמי דנוך, אך הערב הזה כולו של יוסי "דקלון" לוי ולהקתו המקורית (רק חיים משה חסר…) מתאחדים שוב אחרי 30 שנה !! ופותחים את הקטע הכי לוהט בערב, כשכל הקהל כבר שטוף זיעה ואדרנלין, עם השיר הכי אשכנזי שהתימניים אמצו, זהירות חפירת עומק לפניכם!! – איך לא, "חנל'ה התבלבלה" הוא למעשה שיר שנכתב במקור בידי המשורר נתן אלתרמן, בשנות השלושים של המאה שעברה, שמו המקורי "הוא והיא על הגג" ולחנו עממי בנוסח כליזמר ממזרח אירופה, מאוחר יותר הטקסט עבר שינוי וכמה כותבים עצבוהו מחדש בגרסאות שונות, הכי מוכרת היא גרסת להקות כרם התימנים – צלילי הכרם וצלילי העוד.

יווני, קווקזי ותימני. צילום: יובל אראל

יווני, קווקזי ותימני. צילום: יובל אראל

אבל מכאן והלאה ממשיך דקלון כששתי הלהקות מלוות אותו בעוד אחד מהקהל מבקש ממני לזוז "אני מכין לך אייטם…" ומזנק על הבמה, נעמד מאחורי דקלון ואהרון ירימי וממטיר עליהם שטרות כסף ונשיקות, עכשיו תור ההנצחה של זוהר ארגוב עם השיר "סוד המזלות" שאת מילותיו כתב אביהו מדינה והוא הולחן בידי אביהו ומשה בן מוש ובמקור בוצע בידי דקלון.

בין צעד ריקוד אחד לשני אני חושב לעצמי, איך הכל מתחבר, הרי מופעי החפלות הראשונים שהחלו בידי אנשי חבורת האש של סולימן הגדול עוד בשנות השישים ולאחריהם החפלות בכרם התימנים ובשכונת התקווה עם שתי המתחרות צלילי הכרם וצלילי העוד, נמשכו לקבלות שבת של הסלוניקאים ביפו בשנות השמונים בחמארות והמסעדות הבולגריות התקדמו מעבר לגלים היווני והבלקני ששטפו את הארץ וכעת עם החפלה הישראלית של אביהו פנחסוב וחבורתו הכל חוזר למקורות עם אירוח הכבוד לראשונים בחפלה!!!

אבל די עם החפירות, בתל אביב יש מספיק כאלו, במיוחד במתחם המועדונים של אלנבי, חברי מועדון הקצב של אביהו פנחסוב שרפו את המועדון, זאפה, מטאפורית, מתי הפעם הבאה?!…

בקטנה – היווני – חיים רומנו, הקווקזי – מארק פנחסוב, התימני – יוסי"דקלון" לוי….

לחצו לצפייה גלריית תמונות מהמופע

וידאו

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. אין תגובות.
  1. אוקטובר 2, 2015 בשעה 6:36 pm
  2. נובמבר 13, 2016 בשעה 10:41 am

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: