ראשי > עצמאי בשטח > להיחשף ולהתעופף

להיחשף ולהתעופף

פסטיבל החשיפה הבינלאומית מבית צוללת צהובה הביא את הצבעים, הקולות והריחות אל הבזאר העולמי של דוכני הג'אז, האתני, הרוק והאינדי, היינו שם, רפורטז'ה של קולות, מראות ומילים.

בוקרשט, תל אביב – ברלין – ירושלים. צילום: יובל אראל

בוקרשט, תל אביב – ברלין – ירושלים. צילום: יובל אראל

אחד המחזות המופלאים שהאנושות יצרה לפני יותר ממאה שנים מצוי בצוקיגי שבמרכז טוקיו, בירת יפן, מדובר במחזה המתחיל בשעה חמש לפנות בוקר ובשעה תשע כשהשמש כבר מאירה את השמיים הוא מתפוגג, ארבע שעות של הזדמנות להצגת מרכולת מתנובת הים לקניינים, תיירים וסקרנים, זהו שוק הדגים הענקי דרכו מגיעים הדגים הכי גדולים אל המסעדות או בתי המלון הכי חשובים ביפן ואף מעבר לכך.

כמובן שאין כל קשר בין השוק הזה, האווירה והריחות של נתחי הדג הנפרסים בסכינים או משורי ענק לבין המתרחש במסגרת פסטיבל החשיפה הבינלאומית המתקיים מידי שנה בהפקתם של אנשי הצוללת הצהובה בירושלים בסיוע משרד החוץ, עיריית ירושלים ובשיתוף המועדונים התל אביבים בארבי והאזור, עת שבמהלך ארבעה ימים בכל שבוע מתקבצים עשרות יוצרים ואמנים ישראלים המבקשים לפרוץ אל מעבר לים כדי להציג את כשרונם, יצירותיהם והופעותיהם בפני אסופה מחושבת של קניינים עולמיים, מנהלי פסטיבלים בינלאומיים, סוכני בוקינג מהליגה הבכירה, נציגי משרדי תרבות במדינות זרות וכל אותם בעלי תפקידים היכולים לקבוע מי יופיע והיכן בכל נקודת מקום וזמן על פני כדור הארץ.

הראל שחל והעות'מנים, מוסיקת עולם. צילום: יובל ושילי אראל

הראל שחל והעות'מנים, מוסיקת עולם. צילום: יובל ושילי אראל

הזדמנות נדירה, מוקצבת ומתוקצבת של הצגת היכולות בבחינת "ינגנו הנערים (או הנערות) בפני" ופתיחת הדרך למפגשים והצעות עסקיות כאלו ואחרות כדי לחבר ולטוות את הקשרים הנכונים לייצא את אחד המוצרים היותר איכותיים שקהילת האמנות והתרבות הישראלית יכולה להציע לעולם הרחב.

למעשה, הקהל הישראלי הוא חלק מההצגה הגדולה, כי הרי הפסטיבל נועד בראש ובראשונה עבור אותם אורחים מחו"ל הבאים כמו אותה אלגוריה של שוק הדגים, לבחון, לבדוק, לטעום ולרשום בפנקסיהם מי מההרכבים הישראלים יתאים להשתלב בליין אפ של מוסדותיהם שמעבר לים, תפקידו של הקהל הישראלי ברגעים אלו הוא ראשית להוות תפאורה למופע פומבי, כי הרי אפשר היה לעשות אודישן מותח עצבים במקום סגור אל מול אותם בוחנים ותו לאו, ושנית, כמו הקהל באירועי ספורט, תפקידם של הצופים מעבר ליצירת האווירה, לעודד, לחזק ול"הרים" למוזיקאים שעל הבמה, שמבקשים באותם רגעים לתת את כל כולם כדי למצוא חן בעיני האורחים שמעבר לים, אלו שיתנו בידיהם את כרטיס הכניסה לליגה הבינלאומית

מורין נהדר, טעמים יהודיים מפרס. צילום: יובל ושילי אראל

מורין נהדר, טעמים יהודיים מפרס. צילום: יובל ושילי אראל

כמידי עונה בשנים האחרונות פוקד הבלוג את ההתרחשויות הללו, טועם, לוגם, שומע ואף צופה, מכיר ומגלה בעצמו הרכבים, להקות ומוזיקאים שרק שמעם הגיע לאוזניו אך אלו טרם טעמו טעם המשולב במראה עיניים את הופעותיהם החיות.

אז מה היה לנו ומה בחרנו ואת מי החשבנו? האמת, כולם טובים, כולם מוצלחים, בשלל הסגנונות והזרמים, החל מאנשי סוגת הג'אז על גווניה, עובר ליוצרים ומבצעים במוסיקת עולם, מוסיקה אתנית, ולנו הישראלים, מדינת כור ההיתוך הכי צעירה על פני כדור הארץ, יש הרבה לתת בתחום הפולקלוריסטי אתני, כי הרי כל עדה מבני עמנו מביאה עימה את הצבעים, הטעמים והריחות המוזיקליים מארץ המוצא.

עדי אולמנסקי, ביטים ומקצבים עכשוויים. צילום: יובל אראל

עדי אולמנסקי, ביטים ומקצבים עכשוויים. צילום: יובל אראל

גם בזרמים העולמיים, העשוויים, אין לנו במה להתבייש, החל מרוק קלאסי, עובר דרך חלופות הזמנים מגאראג' ועד גראנג', ממוסיקת נשמה, אר נ' בי ועד אלקטרוניקה הכי עכשווית על שלל זרמיה, EDM, חלל, פסיכדליה וכיוב'…

ובכלל, חלק לא מבוטל מאותם הרכבים ויוצרים ישראלים המתמודדים על פנקסם של הבוקרים, הפרומוטרים ומנהלי הפסטיבלים הבינלאומיים, כבר יצרו לעצמם הכרה בעולם הרחב, אם במודל השיווק האינטרנטי, החשיפה באמצעות המדיה או התקשורת הכתובה ואפילו השתתפות בפסטיבלים או סבבי הופעות מעבר לים, הם מגיעים עם ניסיון, עם בטחון ויכולות מוכחות לתפוס את האוזן הזרה. לעומתם אלו הצעירים יותר שטרם התנסו באמת בחוויה הזו של מופע אל מול קהל שאיננו מקומי, מגיעים עם מטעני התרגשות גדולים יותר, לעתים תקלות טכניות שגרתיות עלולות לפגום בביטחון העצמי, לעתים דווקא הקטע הזה מוסיף את כל החינניות למופע שאיננו סוג של פרויקט מהונדס ורגעי "צרה צרורה" שכאלו והאלתור המידי שיציגו המוסיקאים יכול להוסיף להם נקודות זכות אצל כל הפוקחים עין עליהם.

אוסוג, רוח אמריקנה, רוח עליצות. צילום: יובל אראל

אוסוג, רוח אמריקנה, רוח עליצות. צילום: יובל אראל

בכלל רווחת המחשבה שיש לתת את הכל מכל בכל באותם מופעי מבחן, אני גורס כי הרושם הראשוני הוא החשוב ביותר, ושלוש וחצי הדקות הראשונות (זמן מקובל לקטע מוזיקלי שעשוי להיות משודר ברדיו…) הן החשובות ביותר בבחינת יצירת הרושם הראשוני הקובע, ביצוע של הלהיט הכי גדול, הסינגל הכי טוב, זה המביא את המאפיינים כולם של הסאונד הייחודי לכל אמן, הרכב או להקה, הם הם הקובעים, תכלס.

כי לעתים מדובר בשורה ארוכה של אמנים המופיעים זה אחר זה, גם המנוסים והוותיקים שבאורחים שעושים את ימיהם משואו קייס אחד למשנהו, מתעייפים בדרך, ולעתים חצי ליטר בירה או כוס יין, או סתם חילופי פטפוטים חשובים להם ברגע הקובע יותר מהנעשה על הבמה, עניין המחדד ביתר שאת את העובדה שיש לרכוש את תשומת הלב מיד ועכשיו.

פאנל פרומוטרים ובוקרים באברם הוסטל. צילום: יובל אראל

פאנל פרומוטרים ובוקרים באברם הוסטל. צילום: יובל אראל

בקטנה א' – לא, פשוט לא, אין מצב שתתפסו אותי נותן מילה טובה להרכב אחד ומבכר אותו על פני האחרים, אין מצב, המעט שאוכל לומר הוא כי מבחינתי האישית הייתה זו הזדמנות להיחשף באופן אישי לכמה הרכבים שטרם ראיתי או שמעתי, הרווחתי…

בקטנה ב' – אחת הטעימות החשובות במכלול אירועי הפסטיבל היו אותם ימי פאנלים עם רבי שיח, שאלות ותשובות, כאשר כמה מהחשובים שבאורחים הציגו את דעתם, את ניסיונם ובכלל השיאו עצות חשובות לכל האמנים שטרחו והגיעו לרגעים שמעבר למופעים כדי ללמוד ולקחת עימם את התובנות שלא יסולו בפז בדרך לכבש המטוס בואכה העולם הגדול.

בקטנה ג' – אוסטריה, איסלנד, אירלנד, גרמניה, פורטוגל, צרפת, פולין, צ'כיה, סלובניה, סלובקיה, לטביה, אסטוניה, תורכיה, קפריסין, רוסיה, קזחסטאן, הודו, סין, ויאטנם, טיוואן, אתיופיה, ארצות הברית, קנדה, דנמרק – הן הארצות מהן הגיעו כל האורחים.

בקטנה ד' – הערב ינעל הפסטיבל בקרחנה רצינית בצוללת צהובה בירושלים, תתארגנו על כרטיסים כי לדעתי הם אוזלים…

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מערב פתיחת השואוקייס בג'אז ומוסיקת עולם

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מערב פתיחת השואוקייס ברוק ואינדי

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מערב פאנלים בנושאי הפסטיבל

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מצהרי שישי עם אינדי עכשווי

וידאו

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. אין תגובות.
  1. נובמבר 29, 2016 בשעה 7:24 pm

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: