ראשי > עצמאי בשטח > בין המסורת לשורשים

בין המסורת לשורשים

מורין נהדר חוגגת במופע השקת האלבום "גולה גנדום", שני, 28.11.2016, מועדון זאפה תל אביב. נכח תיעד ומדווח – יובל אראל.

מורין נהדר, זאפה תל אביב. צילום: שילי אראל

מורין נהדר, זאפה תל אביב. צילום: שילי אראל

את מורין נהדר ראיתי לראשונה בהופעה ממש לפני שבועיים, במסגרת פסטיבל החשיפה הבינלאומי שהתקיים בצוללת צהובה בירושלים, בערב שהוקדש לג'אז ומוסיקת עולם, מורין בצעה מספר שירים משני אלבומיה, הראשון "יְשֵׁנָה בְחֵיק יַלְדוּת" המוקדש לפיוטים יהודיים הניזונים מהמקורות ומשירת משוררי תור הזהב ועוד, השני "גולה גנדום" הנוגע דווקא בשורשים הפרסיים של מורין שנולדה באיספהאן שבאירן, את מורין ליווה הרכב נגנים  שכלל את ניצן טריסטמן בקחון וכלי הקשה ולירן בדור בהרמוניקה וגיטרה אקוסטית, הדגש מן הסתם היה לחומרים היותר אקזוטיים, אתניים, פרסיים אך מקומם של הפיוטים לא נעדר.

מורין נהדר, משמרת התרבות הפרסית בשירה. צילום: יובל אראל

מורין נהדר, משמרת התרבות הפרסית בשירה. צילום: יובל אראל

המחשבה הראשונה שעברה בראשי כאשר ראיתי את מורין על הבמה אוחזת בסיטאר פרסי הייתה שחסר לי כאן צירוף מוסיקלי של יוצרים ומבצעים אתניים נוספים שהחיבור עימם יכול לפרוס את הקשת המוסיקלית הרחבה של הסהר הפורה מהמפרץ הפרסי ועד הררי אוזבקיסטן וקזאחסטן בואכה הקווקז, חיבור שיאגד ויאחד את הסולמות המוסיקליים הפרסיים העתיקים יחד עם המקאם המזרחי.

מחרוזות קצביות שעוררו את זקני אירן בישראל. צילום: שילי אראל

מחרוזות קצביות שעוררו את זקני אירן בישראל. צילום: שילי אראל

אמש שבתי וחזרתי לראות ולהאזין לשירתה של מורין נהדר במופע שהוגדר כהשקת האלבום החדש "גולה גנדום", את מורין ליווה הרכב נגנים יותר גדול, אורית גורל בהרמוניקה ופסנתר חשמלי, יובל גרשטיין בגיטרות, אלון עזיזי בבס וקונטרבס ואורן גלעד על התופים. הפעם המופע נשא אופי מעט שונה, מעבר לעובדה שלא היה מדובר בסד זמנים מוקצב של עשרים דקות וארבעה שירים אלא במופע שלם, ומעבר לעובדה כי המופע נפתח בקצב מתון כאשר בין פיוטי האלבום הראשון שילבה מורין כמה משירי האלבום החדש בשפה הפרסית וכמה סיפורי אנקדוטות מהחיים בפרס של ימי השאח טרום עליית חומייני לשלטון, רק לאחר מחצית מהמופע היא הגיעה אל המקצבים המרקידים, מחרוזות קצביות המשלבות בין השפה הפרסית לצלילי המזרח.

הייחוד של מורין הנו בראש ובראשונה בקולה הצלול ובנוסף העובדה הפשוטה כי היא איננה מנסה ליטול את אותם קטעי שירה ונגינה ייחודיים לבני העדה הפרסית ולהלבישם במחלצות מודרניות, אין בשיריה עיבודים דוגמת העיבודים שעשו האחיות חיים A-wa לשירה התימנית העתיקה שנתפסה מיד באוזני הקהל הצעיר, אין כאן גם מן הגרוב הקצבי שלירז צ'רכי מכניסה ומטבלת את השירים הפרסיים שלה ולבטח לא מהפופ המיינסטרימי שריטה משלבת ב"אלבום הפרסי" שלה לצד הנגנים האקזוטיים, ומבלי לגרוע כהוא זה מהשירה של כל הנשים הללו, אצל מורין כלי הנגינה אינם מנסים לשנות ולעטות צבעים מודרניים, הם בסך הכל מלווים את השירה הפיוטית ותו לאו.

שירה וכלי נגינה אותנטיים, מורין נהדר. צילום: יובל אראל

שירה וכלי נגינה אותנטיים, מורין נהדר. צילום: יובל אראל

עובדה זו לבדה הופכת את מורין לכוהנת המשמרת מסורת עתיקה שיתכן ושורשיה נעוצים כל כך עמוק בעבר, הן של ההתרחשויות ההיסטוריות בפרס העתיקה כבר מימי כורש ונבוכדנצר והן בתולדות העם שלנו באותה גולה כבר מימי אחשוורוש וחבורתו…

בקטנה – במסגרת הגעתו של פסטיבל דוקאביב לשכונת התקווה תתקיים בתאריך 15 בדצמבר בשעה 17:30 הקרנת הסרט "גולה סנגם – פרח האבן" העוקב במשך שש שנים אחר חיי הזוגיות של אילנית ונעימה, שתי קשישות פרסיות משכונת התקווה. שתיהן חותנו בשידוך בצעירותן – אילנית נשואה במשך 30 שנה ונעימה במשך 50 שנה. לאילנית יש בעל מכה וזוגיות מדכאת, לנעימה יש זוגיות טובה והיא מוקפת במשפחה חמה ותומכת. לפני ההקרנה תתקיים הופעת קטעי מחול פרסי מתוך המופע "מאחורי הרעלה". רקדניות: איריס דלשאד, נועה פרימר ואלה גרינבאום. לאחר ההקרנה תתקיים הופעה של מורין נהדר – הכניסה חופשית!!!

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע, צילום: שילי אראל

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע, צילום: יובל אראל

האלבומים

 

 

וידאו

 

 

 

 

 

  1. אין תגובות.
  1. No trackbacks yet.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: