ראשי > עצמאי בשטח > ללא צל של עננים…

ללא צל של עננים…

איה כורם חוגגת את השקת אלבומה "2023" יחד עם שורת מבצעים במועדון זאפה בתל אביב, שני, 12.12.2016. נכח תיעד ומדווח – יובל אראל.

איה כורם משיקה אלבום. צילום: יובל אראל

איה כורם משיקה אלבום. צילום: יובל אראל

אפתח בתמצית המילים שכתבתי בעקבות יציאת אלבומה החדש של איה כורם – "האלבום החדש והעצמוני בהחלט של איה כורם, כשתאזינו לו תבינו למה חשוב מאוד שהוא יהיה חלק מאוסף האלבומים שלכם, לא רק בשל האיכות המוסיקלית נרטיבית, לא רק בשל העובדה שזהו אלבום עצמוני אחרי השחרור המיוחל מכבלי החוזה הדרקוני אלא בשל העובדה כי מדובר באמנות אמיתית."

אפרת גוש, חור בבטן. צילום: יובל אראל

אפרת גוש, חור בבטן. צילום: יובל אראל

הסיפור שלי עם איה כורם מתחיל לפני כחמש שנים, קפה ביאליק בתל אביב, אז ננעלתי דווקא על ביצוע המחווה בגרסה משלה לשיר של אהובה עוזרי "צלצולי פעמונים", בהמשך פגשתי את איה כשהיא פועלת במסגרת "השלושרות" יחד עם חברותיה לספסל הלימודים ברימון כאשר החליטו להרים מופע מחווה לשירי השלישיות המיתולוגיות בזמר העברי. לפני למעלה משנתיים חוויתי את השקת אלבומה "הלב הזה, המשומש" בדיוק 24 שעות לאחר שיבשה הדיו על החלטת בית משפט עליון לשחררה מכבלי ההסכם עם חברת "עננה" שסיימה מאבק משפטי בן 5 שנים בעקבות חוזה שכבל אותה למשך 18 שנים עד 2023.

אלון עדר וקרן הדר, שירות לקוחות. צילום: יובל אראל

אלון עדר וקרן הדר, שירות לקוחות. צילום: יובל אראל

אמש, הגעתי כדי לחגוג יחד עם איה וקהל מחבק רב את השקת אלבומה הראשון שנוצר לאחר היותה אמן עצמאי  במלא מובן המילה. האלבום החדש, שאת מימונו השיגה איה באמצעות פרויקט הדסטארט, הנו סוג של אלבום קונספט הנע בין אופרת רוק דמיונית ועתידנית הטבולה בהמון תחושות ורגשות שנולדו עוד בימי המאבק ההוא, שופע באלגוריות והשוואות ספרותיות למה שהתחולל בנפשה ובמחשבותיה והפך בסופו של דבר, לאחר השחרור והניצחון האישי, למעין סיפור משולב רבדים ביצירה בה נגלית לאוזנינו ולפנינו איה כורם אחרת, יוצרת השרה ומנגנת המפיקה ומנהלת את נרטיב היצירה יחד עם שורת שותפים מכובדת ומגוונת משלל עולמות הפזמונאות הישראלית.

רונה קינן, האמת תשחרר אותך. צילום: יובל אראל

רונה קינן, האמת תשחרר אותך. צילום: יובל אראל

הסיפור הכרוך בתוככי האלבום עוסק בדמות עלומה, אלכס, הנאלץ לשעבד את מחשבותיו לתאגיד אלמוני בעבור דמי קיום, המחשבות שהנן פרי יצירתו הכי אישית נמכרות בעבור בצע כסף, העלילה הולכת ומסתבכת כאשר אלכס מאבד חלק מזיכרונותיו ואינו מצליח לשחזרן, על נרטיב זה רקמה איה כורם את סיפור מאבקה ברמיזה עבה כחדקו של פיל בוגר. ייחודו של האלבום מתבטא בין היתר בעובדה שכיום, בעידן הטכנולוגיה והשתפת, מקומם של אלבומי קונספט סיפוריים הולך ונעלם ומאבד את משמעותו במירוץ המטורף אחר מצעדי ההשמעות הדיגיטליים התופסים בכח את מקומן של שעות ההאזנה המבוקרת, ממש כפי שהטמבלויזיה המסחרית דוחקת את מקומם של הספרים, כמה מדפי ספרים ראיתם בשנים האחרונות?…

יהוא ירון ונצ'י נצ', תופעות לוואי. צילום: יובל אראל

יהוא ירון ונצ'י נצ', תופעות לוואי. צילום: יובל אראל

האלבום החדש, "2023" הכולל למעשה 13 שירים המבוצעים בפי הזמרים – דני ליטני, אפרת גוש, ארקדי דוכין, רונה קינן, אלון עדר וקרן הדר, דנה עדיני, ישי לוי, נילי פינק, יהוא ירון ונצ'י נצ', דניאל זמיר, מזי כהן ולאה שבת, פורש איפה סיפור מופלא המשולב בקריינות נכונה של יובל מסקין ומסתיים בסופו בשיר אותו מבצעת איה כורם בעצמה, שיר המיטיב לבטא את התחושות שאפפוה בכל מהלכו של המאבק הממושך, בבחינת הגיעה לנקודה ולרגע בהם היא יכולה לחשוף את הכל בפני הכל.

 

המופע עצמו, הן מסיבות טכניות והן מסיבות בסיסיות כליהוק ותאריך לא יכל לכלול על במה אחת את כל המשתתפים באלבום, האמנים שהופיעו בשירה – אפרת גוש, אלון עדר וקרן הדר המהממת בקולה שאוכל להתוודות כעת כי בזמן ההאזנה לאלבום חשבתי כי מדובר במניפולציה ממוחשבת אך במופע נחשפתי לזמרת אופרה מלוטשת ומצוינת, רונה קינן המרגשת, יהוא ירון ונצ'י נצ' שנתנו שואו אדיר ומלא אנרגיות שהרים את הקהל, צמד הקפיץ קפוץ הזה העיף גרוב פרוע במועדון. היתה חסרה לי מאוד הנוכחות של ישי לוי, אחד הקולות הכי צלולים והכי "צלצולי פעמונים" שבאלבום, הופתעתי כאשר איה לקחה על עצמה את תפקידו של דני ליטני עם השיר המחוספס המתהדר בשורה הבלתי מאופקת "עם הזין ביד", זה ממש נשמע אחרת בביצוע של איה.

איה כורם, אל החופש, אל הדרור. צילום: יובל אראל

איה כורם, אל החופש, אל הדרור. צילום: יובל אראל

זה היה כל כך חשוב להקשיב לאלבום מספר פעמים בטרם המופע, החיבור לטקסטים הבעצם לא קלים בכלל, המשמעויות המתלוות, ואופן הביצוע וההגשה שלהם במהלך המופע בידי המשתתפים, והזדמנות לתת מילה טובה לכל הנגנים, החל מאיתמר גרוס על הקלידים והתכנותים, הדר גרין בגיטרת בס ושירות, אדם בן אמיתי בגיטרה (שהוא גם המפיק המוסיקלי באלבום ובמופע, וגם בן זוגה לחיים של איה ואבי ילדתה המתבשלת בכרסה..) ומתן אפרת על התופים, עשו עבודה מצוינת בשחזור הצליל של האלבום על הבמה, גם את מר מסקין אפשר לשבח על הגשה מאופקת, צלולה וברורה, נטולת פאתוס ונגישה ביותר לטקסטים המדובררים מתוך האלבום בתפקיד המספר, לוי- ארט העתידני ברוח חוברת הקומיקס המצורפת לאלבום, המבקשת להציג את הפן הויז'ואלי של הנרטיב הבדיוני, ואתם יודעים מה, מילה טובה לידיים שטיפלו בתאורה. הכל כמכלול מתוזמן, מהודק, נקי וברור הפך את המופע לחוויה מצוינת, אך בתנאי אחד מקדים – שאתה מכיר את הסיפור של איה, שאתה האזנת קודם לכן לאלבום, כי ליפול על המופע בבחינת חוויה ראשונית עלול להוביל להלם מסוים.

איה כורם מצטרפת לשורת היוצרים המשיקים אופרות רוק ואלבומי קונספט, מדרגה או שלב מהגבוהים בסולם ההעדפות הדמיוני שלי. אהבתי.

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע, צילום יובל אראל

לחצו לצפייה בגלריית תמונות מהמופע, צילום שילי אראל

וידאו

 

 

 

 

 

  1. אין תגובות.
  1. No trackbacks yet.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: