ראשי > עצמאי בשטח > באבא זולא וברי סחרוף בהוסטל של אברהם

באבא זולא וברי סחרוף בהוסטל של אברהם

להקת באבא זולה, מחלוצות הפאנק הפסיכדלי הטורקי של המאה ה – 21 מגיעה לת״א לשיתוף פעולה ראשון מסוגו עם ברי סחרוף במסגרת פסטיבל סאונדפורטס. כפיר ריפשטוס נשלח בידי הבלוג פלוס אחד כדי לטעום את טעמה של הפסיכדליה מארץ הלוקום ולהביא את הסיפור באומר ובשיר. אברהם הוסטל, רביעי, 26.04.2017.  כתב צילם ותיעד – כפיר ריפשטוס.

באבא זולה וברי סחרוף. צילום: כפיר ריפשטוס

באבא זולה וברי סחרוף. צילום: כפיר ריפשטוס

באבא זולא אינם שם זר למי שמתעניין במוזיקה פסיכדלית שהמקור שלה מגיע מארצות המזרח, ערב ואפריקה. בשנים האחרונות יצא לאור מחדש מגוון די רחב של אלבומים שהוקלטו בשנות השישים והשבעים בארצות ערב (כגון טורקיה ואיראן שלפני המהפכה) של הרכבי רוק ופופ שפעלו במקומות האלה, ביניהם טורקיה שממנה יצאו שני אומנים שנחשבים בעיני ל"אבות המייסדים" של הפסיכדליה הטורקית הלא הם Erkin Koray ו- Edip Akbayram. יש לייבלים כמו Pharaway Sounds שממש מתמחים בלהוציא אלבומים מהז'אנר הזה. אלה להקות שלקחו את הנגינה המסורתית הערבית ותיבלו אותה בגיטרות פאז או אורגן פארפיסה עסיסי ובכך יצרו ז'אנר שלם משלו. באבא זולה ממשיכים את הקו הזה שנע בין פופ מסורתי תוך שימוש בכלי נגינה מסורתיים (אבל מחושמלים) לרוק בועט, פאז ושימוש בסמפלרים מודרניים (הם גם לא בוחלים בשימוש בסמארטפונים בהופעה) כדי להפוך את המוזיקה הטורקית המסורתית למשהו מודרני ובועט, אבל בלי לאבד את החן האוריינטלי הבסיסי. באבא זולא הם הרכב שבבסיסו קיים כבר יותר מעשרים שנה והם כבר הגיעו לכאן בעבר הלא רחוק להופעה חינמית במועדון הבארבי שהתקיימה בלילה הלבן ביוני 2015 כשלפניהם הופיעה ההלקה הישראלית בום פאם, שגם היא פיתחה מומחיות בלשלב מזרח ומערב. אני זוכר את ההופעה ההיא כהופעה חזקה מאוד, כבר אז באבא זולא הפגינו את הנטייה של הנגנים שלהם לרדת מהבמה ולהסתובב ולנגן ממש בתוך הקהל, בשביל לתת לקהל לחוות באופן בלתי אמצעי את החוויה הזאת שנקראת באבא זולא. לכן, כשהתפרסם לאחרונה שהם חוזרים להופעה אחת בארץ ועוד יארחו בה את ברי סחרוף, היה ברור לי שאני אגיע להופעה הזאת.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

הגענו להופעה אני וחבר, בכניסה ערב רב של קהל, חבר'ה בעיקר צעירים, עולים קומה ונכנסים לאולם די גדול עם דיג'יי שמחמם את האווירה לקראת ההופעה. ההופעה מתחילה ומאז…איני זוכר כמעט דבר כי פשוט נכנסתי, כמו כל הקהל (בייחוד מי שהיה מקדימה) למין מצב של State of Mind כזה כאילו עלו חבורה של מכשפים (עם תלבושות מזרחיות תואמות) וכישפו אותנו למשך שעה וחצי (כולל 2 הדרנים). מכשף שקוראים לו Murat Ertel לבוש גלימה ירוקה וכובע מסורתי, חמוש בכלי שנקרא סאז חשמלי מתחיל לנגן מנגינה בסגנון ערבי, לידו עולה עוד מכשף בטוניקה שחורה שנקרא Periklis Tsoukalas שנראה כמו שילוב בין Vangelis לג'רי גארסייה ועומד משמאלי עם העוד החשמלי שלו ומתחיל להשמיע למיקרופון נהמות וצעקות שהופכות את העסק לדרמטי, המתופף מצטרף והחגיגה מתחילה. ה"שירים" שההרכב הזה מוציא הם סוג של ג'אמים מזרחיים, רועשים שהמטרה שלהם היא בפירוש לשלהב את הקהל (והם עושים עבודה טובה בזה) בנוסח חפלה מזרחית עליזה. שני המכשפים יורדים לקהל, מגיעים למרכז האולם והמכשף בגלימה הירוקה מסמן לקהל שמסביבו לשבת, בזמן ששניהם ממשיכים לשלהב את הקהל. הקרקס הטורקי הזה, שכלל גם מתופף על תופי סנר שהיה עסוק גם בסימפולים, יחד עם כאמור מתופף נוסף שהכה על תוף מריים וזמרת, יודע להנפיק יפה מוזיקה מזרחית מסורתית, אבל מבלי לוותר על החיוניות והרלוונטיות של המוזיקה למאה ה-21, אפשר להגיד שהם הדבר הכי קרוב ל-Erkin Koray למי שלא רוצה או לא יכול לנסוע לטורקיה לשמוע אותו. המכשף בשחור לא נרתע מלהשתמש בסמרטפון שלו כדי "לשחזר" נגינה ערבית אוטנטית תוך שהוא ממשיך לצעוק צעקות לא ברורות למיקרופון. המתופף עובר לתוף ענקי שאותו הוא תולה על גופו ומכה בו בעוצמה במקל, התחושה היא שאתה נמצא בחפלה מסורתית של שבט טורקי. בהמשך מצטרפת להרכב הזמרת החיננית שעומדת בצד הימני של הבמה ותורמת את השירה שלה לכל הג'אמים האלה.

בין "שיר" אחד למישנהו, המכשף Perkilis מודה לקהל הרב שהגיע ומנצל את האתנחתא להצהיר שהלהקה לא הגיעה למטרות  שקשורות לפוליטיקה אלא: "We came here supporting only one thing…we support unity, freedom, a better world for all of us…and if this is something illegal, we are very sorry ! we want a far better world than this ! we pay the politicians to bring us freedom & a better world but they never succeed ! Who Succeed doing this ? Us !!!" אכן מילים כדורבנות. באקלים הפוליטי הנוכחי צריך להעריך את ההרכב הזה שהם בכלל הגיעו לכאן.

בהמשך מצטרפים להרכב ברי סחרוף והבסיסט בנו הנדלר. ברי יודע להנפיק נגינה מזרחית משכנעת מגיטרת ה-gretsch החשמלית האדומה שלו ונראה שהוא בהחלט נהנה להיות על הבמה הזאת, "איזה כיף להופיע עם באבא זולא" הוא מכריז לפני שהם מבצעים ביחד את "לב שלם". השירה של ברי נשמעת די חלש במיקס, אבל הנגינה מפצה על זה. העוד החשמלי עושה ג'אם עם הבס והחשמלית של ברי. ברי השלים את באבא זולא בכך שהוא הגיש את החלק היותר "מערבי" של המופע. ברי נשאר לבצע עם באבא זולא את "עיר מקלט" לביצוע סוריאליסטי וארוך, שהופך בהמשך לג'אם רגוע, עכשיו הבס נותן את הטון. ברי מודה ללהקה ויורד מהבמה. באבא זולא מספיקים לתת עוד 2 הדרנים לא לפני שהקהל הלא שבע דורש בצעקות שהחבר'ה יחזרו לבמה לפני כל הדרן. אני מקווה שנראה עוד הרכבים מהז'אנר הזה באים להופיע בארץ בעתיד. בין אם באת להופעה הזו כדי לראות את ברי סחרוף ובין אם באת כדי לראות את באבא זולא, ובטח אם באת כדי לראות את שניהם, קיבלת תמורה מלאה לאגרה.

וידאו

 

 

  1. עדיין אין תגובות.
  1. מאי 25, 2017 בשעה 12:23 pm

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: